En korpsmammas bekjennelser

Nå er det jo snart 17. Mai igjen, med skoletog, brus, is, pølser, bunader og ikke minst korpsmusikk. Hvordan ville 17. Mai vært uten korpsenes deltagelse egentlig? Kan vi i det hele tatt forestille oss skoletoget uten korps? Jeg ihvertfall ikke det. Det hører jo med, enten man liker korpsmusikk eller ikke. Det er en helt naturlig del av 17. Mai feiringen i Norge. Desverre viser et kjapt søk på google at det er flere bygder og småbyer som må gå over til korps-på-boks, det vil si boomblaster, i stedet for et ekte korps. Eller de må importere svenske korps til 17. Mai. Det må være en ganske trist opplevelse. Ingen boomblaster kan gi det samme inntrykket som et virkelig korps kan. Langt derifra.

Det mange kanskje ikke tenker over, er at mange skolekorps i Norge sliter kraftig med rekrutteringen. Og det er ikke barna som ikke vil. Det er foreldrene som protesterer! Og jeg skal innrømme at det får meg til å lure på hva i alle dager som er problemet med å være korpsmamma. Hvorfor vil foreldre frata ungene sine gleden over å spille i korps? Fordi de ikke liker korpsmusikk? Fordi de lever i den villfarelsen at korps innebærer masse dugnadsarbeid eller konserter i ett kjør? Jeg forstår det virkelig ikke.Er det riktig at våre negative holdninger skal hindre barna våre i å holde på med en fritidsaktivitet de virkelig har lyst til? Som et eksempel, så kan jeg innrømme at jeg virkelig misliker fotball. Så til de grader! Men om mine unger har lyst til å spille fotball som fritidsaktivitet, så skal da virkelig ikke jeg stå i veien for det fordi jeg selv ikke liker fotball? Det er jo ikke MEG det dreier seg om, det er barnet mitt. Og det samme gjelder for korps. Det er ikke vi foreldre som spiller i korpset. Men vi bør være i stand til å støtte våre barn hvis de ønsker å spille i korps, ikke sant?


(Vår aspirant-pode på sin første marsjering)

Jeg har selv to barn i korps. En spiller baryton i aspirantkorpset til Tjodalyng Skolekorps, og ei spiller trommer i juniorkorpset. Jeg sitter i styret i korpset, og far i huset sitter som leder av festivalkomiteen i korpset. Så vi har begge beina solid plantet i korpsbevegelsen, og kan hermed avkrefte alle skumle rykter og gamle vrangforestillinger om hvor mye slit det er å være korpsforeldre. Det er veldig veldig lite dugnadsarbeid i forhold til andre fritidsaktiviteter. Ekstremt lite, vil jeg nesten si. Ikke må vi opp tidlig hver helg i sesongen for å dra på turnering og cup heller. Det er noen konserter i løpet av året, og det er kjempestas å se hvor stolte og flinke ungene våre er da de opptrer for foreldre og andre. Ikke er det dyrt heller. Det er billigere å ha barn i korps enn i håndball, fotball, på danseskole eller hva det nå skal være. Det koster jo litt, men det finnes jo knapt noen fritidsaktiviteter som ikke koster penger. Og så sosialt som det er! Det er et veldig godt samarbeid mellom foreldrene i korpset, og på alle tilstelninger er det alltid veldig hyggelig. For ikke å snakke om hvor hyggelig vi har det på turer! Korpstur ER moro. Uten tvil. Både for voksne og barn. Forresten er det vel korpsene som reiser på de fineste og lengste turene når de først er ute og farter ;) Ikke noe minus det heller, spør du meg. Vårt korps reiser blant annet til Italia til neste år. Det tror jeg ikke hverken fotballen eller håndballen har noen større planer om.

(tjodalyng skolekorps)

For ungene er korpset en sosial arena hvor det er plass til ALLE. Det er ikke noe konkurransepress som skiller mellom de som er på topp og de som er på bunn. Alle har like muligheter, alle blir tatt vare på, og det er et fantastisk samhold på tvers av aldersgruppene. Det kan heller ikke mange andre fritidsaktiviteter skilte med. Den eneste andre jeg kan komme på, som har det samme miljøet, fritt for aldersskiller og ferdighetsskiller, er 4H og speideren. Mobbing er et ikke-eksisterende fenomen i skolekorpsene, ihvertfall så langt som jeg har sett. Man får venner for livet, og det er aldri noen som blir satt utenfor eller ikke valgt. Det er som sagt plass til alle. Ungene er så stolte at de nesten tipper over den dagen de får utlevert uniform og instrument.En annen ting er at man faktisk aldri blir for gammel for å spille i korps. For gammel for skolekorpset - ja - men man kan fortsette å spille så lenge man bare vil, i ungdomskorps, voksenkorps og veterankorps. Så her blir ingen sparket ut fordi de går ut på dato :)

Kjære dere som nekter barnet deres å spille i korps, vil dere miste korpsmusikken på 17. Mai? Vil dere heller bytte det ut med en boomblaster med nasjonalsangen, eller total stillhet? Hvorfor vil dere ikke la barnet deres lære noter, lære å mestre et instrument og oppleve gleden av samspill, både musikalsk og sosialt? Jeg forstår det bare ikke... Det er klart det er barn som ikke har lyst til å spille i korps også, og det må jo være opp til hvert enkelt barn. Men de som virkelig har lyst da? Hvorfor sier foreldrene nei? Er det ikke status å spille i korps? Eller er det fordi dere er redde for at dere må opp tidlig på 17. Mai? Isåfall kan jeg fortelle dere at det som regel ikke er noen forskjell på hvor tidlig man må opp, om man har korpsunger eller om man ikke har det. For unger er som regel mer enn klare for å rivstarte på 17. Mai uansett, så opp må dere ;)


(bilde fra Danmarks-treff 2010)

Jeg er ihvertfall en stolt korpsmamma. Og en korpsmamma som er veldig glad for at ungene mine ønsker å spille i korps. Jeg har spilt selv også, for mange mange år siden, men det er ikke det som gjør at jeg er så glad for at mine unger velger korpset. Jeg er glad for at de velger korpset fordi det er en arena hvor de kan få lære seg musikk, ha et sosialt samspill som  er ganske unikt, de får reise på turer, oppleve festivaler, ha det moro på seminarer og de bidrar til at vi ikke mister korpsmusikken i gatene på 17. Mai. Jeg elsker å være korpsmamma, og jeg elsker å sitte i styret i korpset. Når atpåtil styremøtene er en hyggelig affære, så sier vel det litt om det gode miljøet i korps? Jeg er forøvrig også med og driver skolekorpsfestival sammen med familien min. Hver eneste sommer. I år er det 25-års jubileum for Nordsøfestivalen faktisk. Og vi ser det samme der også. Det fantastiske samspillet mellom aldersgruppene, det gode samholdet mellom barn så vel som voksne, og den store gleden ungene har av å spille i korps. Og disse korpsmammane og korpspappane som er med på tur, synes også det er stas å være korpsforelder. Så det er nok ikke bare jeg som er farget av min oppvekst. Norge er ikke det samme uten skolekorpsbevegelsen, så prøv å la barnet ditt få en sjanse, dersom barnet har lyst til å spille i korps. Ta skrittet ut i det, vurder det, og vær velkommen til det hyggelige samlingspunktet i by og bygd. Jeg tror 99% av dere vil bli veldig positivt overrasket om dere bare tør gi det en sjanse :)




62 kommentarer

Utrolig bra skrevet! Kunne ikke sagt meg mer enig :) Dette deles videre på bloggsiden på facebook altså! :) Takk for gode ord! Hilsen en ivrig korpsmusikant fra Sandefjord.

trigerogtiger

15.05.2013 kl.18:19

Linn Margrethe: Tusen takk for fine ord :) Det setter jeg veldig pris på :) Korps ER moro det!

16.05.2013 kl.07:52

At du vil slå et slag for korpsmusikk er veldig veldig bra. Og jeg er så hjertens enig i at foreldre bør støtte barn om de vil spille i korps. Men jeg syntes virkelig ikke noe om at du fremmer korps som om fotball og håndball er aktiviteter som krever så mye mer enn om man velger å spille i korps. Jeg har sett at korps krever en innsats og det er jo bra, ikke dumt. Jeg er overhode ikke sportsinteressert, jeg har derimot spilt gitar i mange år og veldig musikk interessert og 17 mai skal ha korps. Mine barn har bl a spilt håndball noen år, og de drar oå turer der igså, de drar til Tyskland på Sverige på cup og dugnaden som kreves er ikke større eller mindre enn i korps, dette hevder jeg å si fordi jeg har to venninner som er korpsledere, mens jeg selv har sitte i i administrasjonen i håndballen i noen år. Veldig bra at du fremmer korpsånden og brenner for dette, vi må ha korps i Norge. Men håndball og fotball har verken mer eller mindre dugnaden og de drar på turer og har et helt flott de også:) Hilsen Gro

trigerogtiger

16.05.2013 kl.08:06

Anonym: Hei Gro. Takk for innspillet :) Det kommer ikke fram i teksten, siden dette blogginnlegget dreier seg om korpsrekruttering, men mine to korpsunger spiller også håndball, og jeg er tidligere håndballspiller selv også, og utfra egne erfaringer, så er håndball en mye mer ressurs-/tidkrevende fritidsaktivitet enn korpset er. Ikke nødvendigvis bare dugnadsmessig (som kioskvakter etc) men også med tanke på hvor mange helger som går med til turneringer og lignende. Men det er jo faktisk POSITIVT i mine øyne. Ungene trenger jo å spille kamper for å lære. Poenget er at korpsbevegelsen har fått et veldig feilaktig rykte på seg, om at det er veldig dyrt og krevende å være korpsforelder. Det er denne myten jeg vil til livs. Min personlige erfaring er altså at håndball og fotball krever mer av foreldrene enn korpset gjør.

4 barns mamma

16.05.2013 kl.08:46

I år skal vi ha vår første 17. Mai uten korps, må si jeg er veldig spent på hvordan det vil bli. Dessverre har ingen av mine unger ønsket å gå i korps og det har ikke stått på meg, for jeg stiller opp. Har en gutt som går på fotball, må si det høres bedre ut med korps, for å stå ute kamp etter kamp i regn og vind er ikke noe gøy. Dugnad er det i alt som ungene ønsker å være med på.

Flott at du står på for å få beholde korpsene.

trigerogtiger

16.05.2013 kl.08:55

4 barns mamma: Håper dere får en flott 17. mai til tross for korpsmangelen. Jeg synes det er trist at noen steder mister korpsene sine helt, men det er vanskelig å kjempe mot alle de andre fristende fritidsaktivitetene. Jeg vil også påstå at korps høres bedre ut enn timesvis i regn og vind ja. Jeg er glad mine har valgt innendørs-ballspill så langt ;) Godt å høre at du er en av de som ikke ville strittet imot om ungene hadde hatt lyst til å spille ihvertfall :) God 17. mai til deg og dine :)

Anne-Beate Stenstøen

16.05.2013 kl.10:00

For et flott innlegg! Det er dessverre helt riktig at myten om de evinnelige dugnadene i skolekorpsene lever i beste velgående. Og det er virkelig en myte uten rot i virkeligheten. Etter å ha hatt barn i både fotball og skolekorps, er det ikke noe tvil om hva som var mest ressurskrevende. (far i huset var fotballtrener, og jeg var leder i skolekorpset, så vi fikk et reelt inntrykk av arbeidsmengden begge steder.)

Som du også skriver: korps er en hobby du kan ha hele livet. Det er ingen aldersgrense, og du kan hele tiden utvikle deg og bli bedre. Selv som mer enn godt voksen.

Ha en trivelig dag som korpsmamma i morgen :) Selv skal jeg tilbringe dagen med trompeten som jeg har gjort de fleste 17.mai-er før.

Anne-Beate

trigerogtiger

16.05.2013 kl.10:04

Anne: Tusen takk for hyggelig tilbakemelding :) Vi har gjort oss de samme erfaringene her også nemlig, så jeg tror ikke det er et faktum som kun gjelder i vårt nærmiljø :)
Ønsker deg og dine en fantastisk fin 17. mai :)

Line Konstali

16.05.2013 kl.10:34

Jeg skrev noe lignende i fjor: http://aktiviteterforbarn.no/artikkel/korps-er-bedre-enn-sitt-rykte

Tommelen opp!!!!

Line Konstali

16.05.2013 kl.10:37

og jeg skrev visst denne også ;-)

http://linekonstalisblogg.blogspot.no/2012/05/korps-nei-det-far-du-ikke-lov-til.html

Tove Tollander

16.05.2013 kl.10:40

Tusen takk for innlegget, gikk rett i hjertet på meg. Har selv vært korpsmamma til våre tre gutter, og vi har hatt mange fine turer og samvær med barn i alle aldre og opplever at alle tok vare på hverandre, store som små, og ingen reservebenk heller, alle er med, min mann og jeg vi spillte i tillegg sammen med barna.... Og spiller fortsatt den dag i dag i voksenkorps, så denne hobbyen kan vare livet ut så lenge helsa ikke svikter.

Ønsker om en trivelig 17. Mai.....

trigerogtiger

16.05.2013 kl.10:50

Line Konstali: Så bra :) Det er supert å se at andre også sprer det GODE ryktet til korpsene :)

trigerogtiger

16.05.2013 kl.10:51

Tove Tollander: Tusen takk for fine ord :) Ønsker deg og dine en super 17. mai :)

thepanda

16.05.2013 kl.11:17

Det må være trasig at noen må gå over til "korps-på-boks"... Selv har jeg aldri opplevd det, har kun opplevd hvor gøy det er å delta i det! Faktisk så skal jeg spille i morgen sammen med det gamle korpset mitt. Måtte slutte da jeg flyttet for å gå på vgs, men jeg hadde så forferdelig lyst å være med på 17. mai, og det får jeg, heldigvis.

trigerogtiger

16.05.2013 kl.11:31

thepanda: Så koselig at de lar deg være med selv om du har flyttet :) der har du jo et typisk eksempel på korpsmiljøet egentlig. De inkluderer folk :) Korps-på-boks er IKKE en god opplevelse, for å si det sånn.. det er bare de nærmeste som hører musikken, og klangen er ikke akkurat noe å rope hurra for heller. Ha en flott 17. mai :)

Arild Mohan Hassel

16.05.2013 kl.11:51

Hei!

Kjempe flott innlegg!! :D

Ønsker dere en riktig god 17. mai med masse fin musikk og barn som gleder seg til å ta på uniformen og ha nypusset instrument klart! :)

Kommer selv fra en liten bygd hvor det kun er veldig få i skolekorpset om dagen.

Er så heldige at vi ar et amatørkorps som er oppe å går ved siden av.

Vi stiller opp sammen med skolekorpset og spiller musikk ut i fra det skolekorpset kan. Sammen gjør vi hverandre gode! :)

Og de aller minste har oss største å se opp til.

4 barns mamma: Håper folket i ditt området for øynene opp for å starte med korpsmusikk igjen. Skriv gjerne et svar på innlegget videre på hvordan din opplevelse var 17. mai uten korps.

Det blir fort den store snakkisen over lengre tid og da må man smi mens jernet er varmt. Musikkens ildsjeler må gå foran.

Gjerne leie inn et nabokorps for å holde en slags type rekrutteringskonsert.

Der spiller det jo ofte barn som igjen barna i fra det området uten korps kjenner til.

Blir å dele dette blogginnlegget videre på Twitter! :) :)

Lush

16.05.2013 kl.11:52

Flott skrevet! Korpsene er viktig på 17. mai og en morsom, lærerik aktivitet ellers også. Det er SÅ mye mer en marsjer. Man får gode venner, lærer å mestre et instrument, drar på fine turer og deltar i konkurranser. Jeg har selv spilt å Sofiemyr Skolekorps og vunnet NM 5 år på rad med de. Den følelsen man sitter igjen med etter å ha vunnet NM er en helt magisk følelse og du får igjen for all tiden du har brukt gjennom året. Med Sofiemyr har vi også dratt på kjempeflotte turer til utlandet hvert år. Til England, Kroatia, Kina, Danmark og fler.

Så korps er en god ting flere burde få gleden av!

Nina Kristin

16.05.2013 kl.11:56

Ord som gikk rett i hjertet på meg også, og skal deles på Facebook! Jeg har vært så heldig å ha vokst opp i korpsbevegelsen, og har vært aktiv til og fra i perioder også som voksen. Akkurat nå spiller jeg ikke fast i noe korps selv, siden tiden ikke strekker til når man har to barn i skolealder, men var seinest med og spilte med Hasle Brass på Siddis i Stavanger i høst.

Nå har jeg en gutt på snart ti som ikke finnes det fnugg interessert i korps eller musikk, men han er fotballgutt. Heldigvis så er 7-åringen min av en annen type, og han skal begynne i skolekorpset til høsten. Så jeg storgleder meg til å bli korpsmamma!

God 17. mai!

trigerogtiger

16.05.2013 kl.11:56

Arild Mohan Hassel: Tusen takk Arild :) Blir helt rørt jeg :) Du har så rett i at det er viktig å støtte opp om hverandre og gjøre hverandre gode!
Og jeg vil også gjerne høre hvordan opplevelsen av en 17. mai uten korps er. For min opplevelse for noen år siden var ikke særlig positiv
Ha en strålende 17. mai :)

trigerogtiger

16.05.2013 kl.11:59

Lush: Så gøy å høre at dere har gjort det så bra på NM! Sofiemyr har også vært på vår festival i Danmark, i 2004, og da vant de prima-vista konkurransen med god margin :) Ha en flott 17. mai :)

trigerogtiger

16.05.2013 kl.12:07

Nina Kristin: Tusen takk :)Så moro å høre :) Velkommen til korps-mamma tilværelsen :) og fotballgutter er neimenn ikke så ille de heller ;)
God 17. mai til deg og dine :)

krissikrass

16.05.2013 kl.13:30

Åååååå så fantastisk å lese! Jeg kommer fra et lite bygdekorps nede i Bergen, og vi sliter veldig med rekrutteringen desverre... men hos oss er det ikke bare foreldrene som er problemet, det er denne idretten! Mitt lokalsamfunn er et idrettsamfunn opp av dage det er liksom det som alltid står i fokus, men når skal de innse at vi også er der? Gi oss en større del av kaka, idretten stjeler jo alt av både oppmerksomhet fra lokalavisa i tillegg har vi mistet flere fordi det kræsjer med fotballtreningen osv osv... murr murr murrr... blir nesten litt sinna.. Men hurra! tenkte jeg da jeg leste innlegget ditt, ikke bare slår du et slag for hele korps norge men du slår ned på den frykten mange foreldre har! Råbra!

trigerogtiger

16.05.2013 kl.13:41

krissikrass: Oi tusen tusen takk :) Jeg tror dere opplever noe som mange småsamfunn strever med, nemlig at det blir vanskelig å presse korpset frem mellom all idretten som tilbys. Vi måtte også flytte på aspirantøvelsen nå i vår, fordi fotballtreningen ble lagt akkurat til øvelsestiden. Om vi ikke hadde flyttet den ville vi mistet flere til fotballen. Sånn bør det jo ikke være..det bør være et bedre samarbeid mellom idrett og korps, slik at det blir rom for begge. Det burde jo være mulig å klare..men det er vel viljen igjen da..?

Erik Dahl Gundersen

16.05.2013 kl.14:45

Veldig bra skrevet, og det er inne på noe av det samme som jeg skrev på min facebookside i dag. Jeg er absolutt så enig med deg og hva du føler rundt dette.

Stå på!

Hilsen fra en tidligere korpsmusikant (i 30 år faktisk) :-)

trigerogtiger

16.05.2013 kl.14:52

Erik Dahl Gundersen: Tusen takk for tilbakemeldingen :) og 30 år - det står det respekt av :) keep going :)

16.05.2013 kl.16:54

Hurra for korps! Og hva hadde 17. mai vært uten gardemusikken? :)

trigerogtiger

16.05.2013 kl.17:05

Anonym: Nemlig :)

Heidi

16.05.2013 kl.17:43

Flott innlegg! Det finnes desverre mange foreldre som setter seg selv høyere enn barna. Har selv aldri hatt gleden av å være korpsmamma, men hockey og fotballmamma. Hyggelig det også, men som mangeårig korpsentusiast selv tror jeg at jeg kan påstå at det er mye mer dugnadsarbeid på både hockey og fotball. Samt at man må tidlig opp på helgene for at barna skal spille kamper. Ofte må vi kjøre langt også. Jeg har også kost meg med det, men ville bare få frem at det er en forskjell. For mange foreldre finnes ikke dugnad i det hele tatt, det er kun for at de ikke vil støtte barnet sitt uansett hvilken hobby de har. Jeg vil gjerne takke dem for det, for pga dem har jeg fått gleden av å ha deres barn i min bil til og fra kamper og turneringer. Og det er en sann glede og prate med, og være sammen med disse barna.

I og med at jeg har musikk som hobby og spiller i et korps har jeg en hobby jeg kan drive med lenge etter at jeg har blitt pensjonist. Og det er jeg lykkelig for.

Tror media ha vært med på å ødelegge korps Norge. Det har nesten blitt noe det er lov til å "mobbe" og prate nedsettende om. Trist!

trigerogtiger

16.05.2013 kl.17:54

Heidi: Herlig kommentar :) Ja, hvorfor ikke takke de som ikke vil bidra, for det gjør jo at vi som faktisk vil får mye mer sosial tid med ungene :)

"Tanja"

16.05.2013 kl.18:56

Jeg spilte i mitt første barnetog i 1961, nå er det 2013 og jeg skal spille i barnetoget i år også.

trigerogtiger

16.05.2013 kl.19:03

"Tanja": Fantastisk :) Ha en super 17. mai :)

Andrea V. Dahle

16.05.2013 kl.20:08

Spiller selv i korps, spiller i byåsen fra trondheim og jeg elsker det! Å det er greit u kan noen ganger bli lei av å må stå opp tidlig på 17.mai men det er når jeg møter korpset på morgenen at 17.mai faktisk har startet får min del. Å det å spise frokost sammen med d som spiller i korpset, det er noe av det beste jeg gjør 17.mai!

Utrolig bra atdu har skrevet dette får det får kanskje folk til å tenke litt mer..!

Pluss at det mange ikke tenker på er at korps kan faktisk være mer sosialt enn fotball f.erks du kan jo vær medpå NM ( norgesmesterskap ) og TM ( trønders mesterskap ) som da f.erks korpset jeg spiller i å jeg har møtt så mange med å være med på det som er blitt venner for livet!

Jeg elsker korps og vil fortsette md det, å jeg synes også andre bør gjøre d!! :)

God 17.mai til deg og din familie!:)

( viss det er mye skrivefeil så er det pga skriving på telefon ..)

trigerogtiger

16.05.2013 kl.20:24

Andrea V. Dahle: Tusen takk for flott kommentar Andrea :) Jeg tror mange, mange føler det på samme måte som deg :)
Ha en super 17. mai :)

16.05.2013 kl.22:14

"Som et eksempel, så kan jeg innrømme at jeg virkelig misliker fotball. Så til de grader! Men om mine unger har lyst til å spille fotball som fritidsaktivitet, så skal da virkelig ikke jeg stå i veien for det fordi jeg selv ikke liker fotball?" man vil oftest det foreldrene intersserer seg for. cased closed. Tror ikke det er så mange foreldre som nekter ungene korps-men sikkert ikke så mange som oppfordrer til det heller. jeg er sjeleglad jeg ikke har korpskids - mest fordi jeg ser hva lagidretten gjør

trigerogtiger

16.05.2013 kl.23:05

Anonym: hmm...jeg så ikke helt poenget ditt her, ærlig talt. Mine unger velger da sjelden det vi vil. Med mindre vi prøver å overtale dem til det. Men det er da vel mye bedre at ungene får velge hva DE vil og ikke velge det foreldrene vil? Jeg har også sett hva lagidretten gjør, og mange ganger er det ikke noe galt med den, men jeg er sjeleglad for at mine er korpsunger allikevel. Tenk litt over holdningene dine, for det er jo du som påvirker barna dine negativt om du snakker nedsettende om forskjellige fritidsaktiviteter.

Karin

17.05.2013 kl.12:58

Jeg spillte selv i korps og koste meg med det, og min datter spillte også i et par år, før hun gikk lei. Men det at dugnader og arbeid er en myte syns jeg er feil. I hennes korps var det pålagte oppgaver eller dugnader i ett kjør, noe som fort blir slitsomt. Men hva gjør man vel ikke for sine barn :)

Jimmy

17.05.2013 kl.13:14

Min sønn har heldigvis såpass kroppskontroll at han kan drive med sport. Korps er for de som ikke kan spille fotball eller drive med annen idrett og musikken er helt ubeskrivelig jævlig.

All honnør til idealister som jobber hardt for ungene sine, men det er det mange idrettsforeldre som også gjøre.

Steph

17.05.2013 kl.13:17

Tja.

Forventninger til dugnadsarbeid der min datter går i korps er ingen myte.

Loppemarked var ca.14 dager/kvelder, vakt under øvning ca en gang i mnd. I tillegg må vi stille opp på ulike tilstelninger (ca. 3-4 ganger i året).

Problemet "vi" har er at korpset er lite (og blir mindre år for år), men det drives slik det alltid har vært drevet (men med mye færre foreldre).

Steph

17.05.2013 kl.13:20

Glemte kontigenten vi betaler.

I tillegg til dugnad etc. betaler vi ca. 8000,- i året.

Mohahammed Ali

17.05.2013 kl.13:26

Korpsmusikk er ikke særlig fint å høre på egentlig. Får vondt i ørene nesten.

Greit at ikke unger vil dette så mye mer.

trigerogtiger

17.05.2013 kl.13:55

Mohahammed Ali: Den meningen tror jeg MANGE er uenige med deg i. Husk at i Norge er korps en lang lang tradisjon ;)

trigerogtiger

17.05.2013 kl.13:56

Steph: Det tror jeg, heldigvis, hører med til sjeldenhetene. Jeg har ikke hørt om så enorme summer i noen korps jeg kjenner til. Det er jo beklagelig om man ikke klarer å fornye tenkemåten og driften da det er behov for det.

trigerogtiger

17.05.2013 kl.13:57

Jimmy: Så korpsbarn har ikke kroppskontroll? Mine barn spiller i korps OG spiller håndball. Så kroppskontrollen feiler ingenting. Men de har en annen fordel også - de er musikalske ;) Veldig useriøs kommentar.

trigerogtiger

17.05.2013 kl.13:58

Karin: Alle aktiviteter innebærer jo en del innsats, det er klart. Men korps er langt fra verstingen slik ryktet tilsier. Det er ikke min opplevelse ihvertfall.

trigerogtiger

17.05.2013 kl.14:00

Jeg lar forøvrig kommentaren din stå, selv om den er direkte ufin mot en mengde flotte barn og ungdom. For det sier mer om deg enn om korpsbarna, den umodne kommentaren der. Du er antagelig et kroneksempel på en av de som nekter barna å spille fordi du ikke forstår musikkglede selv.

Andreas Sandvik

17.05.2013 kl.23:27

Ehh, ei som spiller trommer??? Hva blir det neste - ei jente som hopper på ski? Eller en gutt som driller????

trigerogtiger

18.05.2013 kl.00:09

Andreas Sandvik: hahaha, fantastisk! Nå fikk jeg meg en god latter ihvertfall :)

Anette

20.05.2013 kl.21:02

Må le av alle de rare kommentarene som kommer her, i tillegg så blir jeg lettere oppgitt over negativiteten til folk... Hva feiler det dere?

Til deg som mener at korpsmusikere ikke har kroppskontroll - hva tror du det er som gjør at korpsmusikerne klarer å spille på et instrument, se på noter, se hvor man går og marsjere samtidig(!) kommer fra??

Andreas Sandvik - Du følger tydeligvis ikke med i tiden! Har du aldri sett ei jente spille trommer? Har du aldri sett ei jente hoppe på ski - i såfall får du sette deg ned og se på et hopprenn en gang! Og hva er feil med en gutt som driller? Skjerp deg og slutt med diskrimineringen!

Kjære korpsmamma - det er så herlig og godt å se at det også er noen andre som virkelig brenner for korpsmusikken! Jeg er selv korpsmusiker, og har holdt på i ca 20 år. Jeg var aktiv håndballspiller, men valgte vekk håndballen til fordel for korpsmusikken - og jeg angrer ikke.

Til alle dere som tror det er mye dugnad i korpsene til fordel for idretten - tro om igjen. Dette varierer veldig fra korps til korps. Skolekorpset jeg var med i gikk dugnaden på ungene - foreldrene stilte opp ved kjøring i forbindelse med loppemarked, av og til også som vakter på loppemarkedet om ikke ungene var gamle nok til dette selv. Thats it. Ikke en gang janitsjarkorpset som jeg nå er med i har mye dugnad. Vi stiller frivillig opp på varetelling, kinovakt, festvakt, og malejobber, - og dette for å tjene inn penger til korpset. I tillegg har vi ulike spilleoppdrag, - og det er bare rene kosen.

TIl dere foreldre som hater korpsmusikk - la ungene få bestemme selv. Liker du ikke korpsmusikken, så hold heller for ørene!

Stå på videre du korpsmamma -korpsbevegelsen trenger slike som deg! :)

trigerogtiger

20.05.2013 kl.21:46

Anette: Tusen takk for hyggelig tilbakemelding :) Jeg må si meg enig at det er mye rare meninger der ute...la oss bare håpe barna ikke arver negativiteten og fordommene også :)

Liv

21.05.2013 kl.22:03

Flott å lese det du skriver korpsmamma. Har sjøl 2 barn/ungdommer i korps. Horn og trombone, og et barnebarn på kornett. Har stått på i snart 15 år i arr.komiteen. En flott aktivitet for både musikanter og foreldre :)

trigerogtiger

21.05.2013 kl.22:41

Liv: Tusen takk for hyggelig kommentar Liv :) korps er en samlende og fantastisk fin aktivitet på tvers av både aldersgrupper og generasjoner :) supert å høre at det finnes andre ildsjeler der ute!

28612861

22.05.2013 kl.02:44

Nissetøys mye av de sterke ytringene her...

Korps er bra,fotball,og annen idrett er bra...

FAKTA:

Kontigentene varierer,men stortsett et kontigenten for korps under kr:1000,- i året...om det er dyrt eller billig får man avgjøre selv...

Korpsene øver oftest en gang i uken,og har aktivitet 3-4 helger på høsten,og 3-4 helger på våren...

Jeg har også hatt mye med fotball å gjøre,og man trener minimum 2-3 ganger i uken,og har aktivitet over 10 helger på høsten,og stortsett kamper hver helg på våren...(mange av de må foreldrene vær sjåfør på...

kontigenten ligger stortsett over kr:1000,-+ utgifter til utstyr som slites+utgifter til bortekamper,og turer...

Måten å skaffe intekter på,er stortsett likt på alle hobbyer i samme by,eller bygd,siden det ofteste er samme foreldrene som har ideer om hva som må til for å skaffe penger..

i korps har man hobby til tennene detter ut om man vil,og ingen reserve benk..

I fotball f.eks,er det plass til 11 stk på laget,resten på reserve benken,man har en hobby så lenge kroppen er på topp,og man er blandt de 11 beste..

I konkuranse idrett,er man inne om kroppen er topp,og skadefri..

Dere kan selv regne ut hva som tar mest tid,og koster mest..

trigerogtiger

22.05.2013 kl.07:12

28612861: Tusen takk for at du tok deg tid til å komme med de nøkterne fakta om dette :) Det er akkurat det samme jeg ser nemlig, men jeg skal innrømme at jeg ikke var flink nok til å legge fram tall og harde fakta, så tusen tusen takk :)

Minnie

28.05.2013 kl.17:04

Jeg hadde korpsbarn,men måtte gi opp da jeg ikke maktet å stille opp på alt som skulle gjøres.Det endte med at snuppa gikk tilbake til turning hvor hun trivdes bedre ;)

Her hvor jeg bor så har korpset øving i lokale,som selvsagt må betales,de må ta turen inn til byen for å ha spilletimer på instrumentet,og det er på kulturskolen.Det koster 2500 i året,pluss instrumentleie på 1000 i året,pluss kontigent i korpset som var 1400.Pluss dugnader osv osv..

Sønnen min ville begynne i korps,men siden han går på fotball og stortrives med det så fortsetter han der.

Jeg gikk i korps i ganske mange år, og jeg må virkelig si at det var gøy,men det var forferdelig slitsomt,vi hadde øving to dager i uka,seminarer i hytt og pine ,og når du nærmer deg 18 så har du lyst til å gjøre andre ting i helgene ;)

Så jeg slutta med musikken.

Ang dugnader i idretten,så har vi en dugnad i året ,pluss loddsalg til jul.

Vi blir sponsa når det gjelder en del cuper,andre må man selvsagt betale selv,og da har man ekstra dugnader.

Det er ikke alle barn som interesserer seg for korps,ja til idrett og masse bevegelse.

Minnie

28.05.2013 kl.17:12

Det glemte jeg å si ang idrett.

Jeg syns det er mindre slitsomt enn korps,like sosialt og kjempegøy å kunne stå på sidelinja og heie når ungene er ute og spiller :D Kan ikke akkurat heie på et korps ;)

Sønnen min har trening en gang i uka,de spiller kamp ca annenhver uke,og på sommern har de åpen trening hver dag hvis de ønsker.Og ungene storkoser seg!

Den åpne treninga gjør trenerne helt frivillig fordi de har lyst :)

trigerogtiger

28.05.2013 kl.18:11

Minnie: Klart ikke alle barn er interessert i korps, like lite som alle er interessert i fotball eller ridning eller hva det måtte være. Ungene må få velge selv hva de ønsker å holde på, er min mening. Det er akkurat det jeg vil fram til - at foreldrene ikke burde stå i veien for det ungene har lyst til å gjøre på fritiden.
Masse bevegelse får de fleste unger naturlig, ihvertfall får mine det. De leker og springer jo rundt dagen lang, så det bekymrer ikke meg ihvertfall. Men idrett er bra det, men ikke bedre enn korps. Ikke dårligere heller. Det er bare en annen aktivitet. Noen barn er musikalske, og om de da vil utfolde seg i et korps, så syns jeg at vi som foreldre faktisk bør støtte opp om det.
Jeg kjenner absolutt ikke igjen det med at det er mye mer jobb med korps enn idrett, som jeg har svart på tidligere kommentarer også. Mine to mellomste unger spiller i korps, og spiller håndball, begge to, og det er mye mer tidkrevende for oss foreldre med håndball. Men det er moro det også :) uten tvil! Så ja takk begge deler, blir det i vårt tilfelle. Og vi tar oss rett og slett tid til å gjøre det som må gjøres. Vi har seks barn, så vi burde være beviset på at man kan få det til bare man vil.

Bjarne

31.05.2013 kl.15:02

Takk! Slike innlegg trenger vi. Dessverre er det nok bare korpsinteresserte som gidder å lese slike innlegg, men det er godt å se at du er så engasjert :)

trigerogtiger

31.05.2013 kl.15:38

Bjarne: Tusen takk :) Om det kan gi bare EN aspirant til i ett av de mange skolekorpsene, så er jeg fornøyd :)

Julia

01.06.2013 kl.21:42

Jimmy:

Det er jo like før korps faktisk også kan gå under kategorien "idrett".

Korps gir en fantastisk god trening for lunger, åndedrettsystemet og magemuskler.

Kan fortelle en liten minihistorie om morfaren min som ble kjørt over av sin egen traktor, men som reddet livet pga sine sterke korpslunger ;-)

Så god trening -Det er det faktisk!

Kan godt være korps høres jævlig ut for deg. Men Roma ble heller ikke bygget på en dag, og det tar laang tid å bli en god musiklant ;-) Det gjelder jo også i fotballen. (At det tar lang tid å bli god mener jeg).

Du skulle bare visst du -All den gode korpsmusikken du ikke vet finnes.

Men det er jo selvfølgelig bare synd for deg.

Minnie:

Jovisst kan man heie på korps!!

De spiller jo til konkurranser de og!

trigerogtiger

02.06.2013 kl.00:13

Julia: Tusen takk for flott kommentar :) jeg er så hjertens enig!

Lillimy

08.04.2014 kl.15:22

Kjempe BRA innlegg! Vi også sliter veldig med rekruttering.... HEIA KORPS <3

Tubaluba

12.09.2014 kl.23:14

Hvis det er noen som trur at å spille i korps er for dem som er i dårlig form, så tar dere feil. Prøv å spill tuba på 12 kg på 17. mai. Da må man ha gode lunger for å få skikkelig lyd i hornet, ha god kondis, ha sterke bein for å gå opp bratte bakker og være sterk i armene for å bære en 12 kg tuba. Og jeg er sterkest i klassen når det i tillegg er mange i klassen som i tillegg trener 5-7 ganger i uka og da trener de styrke og volum.

Skriv en ny kommentar

trigerogtiger

trigerogtiger

36, Sandefjord

Finn Magne: 34 år, alltid optimistisk, eventyrlysten, bereist, øl-elskende (er det øl der? ja da drar vi!), tøff, praktisk, susete, uten stedsans. Tina: 38 år, bereist i Danmark, snakkesalig, eventyrlysten, nysgjerrig, susete, uten stedsans. sammen er vi dynamitt! se opp for eksplosjoner! Og om dette ikke var nok, så består galskapen også av: Kine: 17 år, kjent for merkelige hårfarger og en lett innsideblond holdning, med mange meninger om det meste og en egen evne til å snuble i ting som ikke eksisterer. Og hun snakker - HELE tiden! Tiril: 13 år, en liten knott med en latter som høres lengre enn til nærmeste naboby, sans for mote og interiør og alltid hastverk selv når hun har god tid. Og hun snakker også - HELE tiden! Emma: 10 år, en vaskeekte rødhåret hissigpropp med et hjerte av gull. Håndballspiller og ei fnisebøtte av de sjeldne. Hun snakker forøvrig OGSÅ hele tiden! Theo: 8 år, en skikkelig susekopp som antagelig hadde rotet bort hodet om det ikke var skrudd fast. Men en smart liten fyr, med masse godt humør og utrolig fantasi. Han snakker mye, men klarer ikke helt holde tritt med nivået til søstrene sine. Storm og Ariane: tvillingene på halvannet år. En herlig blanding av smil, latter, trass, rampestreker, kos og....SKRAVLING!

ch1ll.no - Den nye blogglisten
ToppBlogg - toppliste for bloggere Follow my blog with Bloglovin Norske blogger 4 - Page_Peel_350x350 Follow on Bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits